Christiaan van Oord, Mark Heiligers, Cornelis van den Ooste, Levien Meiresonne, Roel Wolbrink, Gerdine van Loon. (Foto: Ria v.Vredendaal)
Christiaan van Oord, Mark Heiligers, Cornelis van den Ooste, Levien Meiresonne, Roel Wolbrink, Gerdine van Loon. (Foto: Ria v.Vredendaal) (Foto: Ria van Vredendaal)

Najaarsbijeenkomst Ondernemers Vereniging Stichtse Vecht

STICHTSE VECHT - 'De toekomst van het nieuwe rijden', dat onderwerp stond afgelopen week centraal op de Najaarsbijeenkomst van de Ondernemers Vereniging Stichtse Vecht.

Door Ria van Vredendaal

Vele tientallen plaatselijke ondernemers kwamen samen in de showroom van Van Oord in de recent nieuw geopende vestiging in De Meern/Leidsche Rijn, waar zowel de DS3 als de DS7, een Frans automerk ruim baan hebben gekregen. Behalve een walking dinner, verzorgd door Van der Schaft Culinair van Maarssen aan de Kook, waren er in de showroom een aantal inspirerende presentaties over de toekomst van de auto. Heeft de benzineauto nog een toekomst, zijn elektrische auto's daadwerkelijk de toekomst, of gaan we toch naar waterstof. Wat zijn de financiële en fiscale aspecten, wat kunnen we verwachten. Christiaan van Oord, het jongste lid van het 25-jarig familiebedrijf, bracht de DS uitgebreid onder de aandacht.

''De snoek, de Godin uit Parijs! Volledig virtueel te kiezen met veel handwerk en extra luxe'', was zijn aanbeveling. Manager DS Automobiles Nederland Mark Heiligers ging als importeur in op de ontwikkelingen in de autobranche met betrekking tot onder meer de plug-in hybrides, vol elektrische en waterstof-auto's, maar ook op rijhulpsystemen als parkeerhulp, rijstrookondersteuning, adaptieve cruise control en dergelijke. Levien Meiresonne van de branchevereniging BOVAG deelde op zijn beurt zijn zienswijze op de ontwikkeling van de elektrische auto. ''Op dit moment zijn er 278.000 hybride electric en plug-in electric auto's, tegenover 45.000 volkomen elektrische auto's. Maar de versnelling komt er aan!'', voorspelt hij. ''Lithium batterijen worden steeds goedkoper en beter. Er komt een explosieve vraag naar grondstoffen en accu's gaan gerecycled worden. Alle vormen van elektrische aandrijving worden goedkoper, benzine en diesel auto's zullen aanzienlijk duurder worden. Omstreeks 2025 wordt het omslagpunt verwacht, maar ook voor die tijd zullen automerken gaan samenwerken om het CO2-doel 2020/2021 te halen en om de dreigende boete voor fabrikanten te voorkomen. Elektrisch rijden zal van alle kanten veel aantrekkelijker worden gemaakt.''

Meer berichten